Publications on Qualitative Content Analysis

  • Laybourn, S., Frenzel, A. C. and Fenzl, T. (2019). Teacher Procrastination, Emotions, and Stress: A Qualitative Study. Front. Psychology, 10:2325. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02325
  • Mayring, Ph. & Fenzl, T. (2019). Qualitative Inhaltsanalyse. In N. Baur & J. Blasius (Hrsg.), Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung (2. vollst. überarb. und erw. Auflage) (S. 633-648). Wiesbaden: Springer VS.
  • Mayring, Ph. (2017). Qualitative Forschungsmethoden. Qualitative Inhaltsanalyse. In M.A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch - Lexikon der Psychologie. 17. und 18. Auflage (S. 1387-1388). Göttingen: Hogrefe.
  • Mayring, Ph. & Hurst, A. (2017). Qualitative Inhaltsanalyse. In L. Mikos & C. Wegener (Hrsg.), Qualitative Medienforschung. Ein Handbuch. 2. völlig üb. und erw. Auflage  (S. 494-502). Konstanz: UVK-UTB.
  • Fenzl, T. und Mayring, P. (2017). QCAmap: eine interaktive Webapplikation für Qualitative Inhaltsanalyse. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation ZSE, 37:3, 333-340. ZSE 3_2017_Fenzl & Mayring_QCAmap.pdf
  • Haberfellner, C. and Fenzl, T. (2017). The utility value of research evidence for educational practice from the perspective of preservice student teachers in Austria. A qualitative exploratory study. Journal for Educational Research Online, 9:2, 67-85.  www.pedocs.de/volltexte/2017/14897/pdf/JERO_2017_2_Haberfellner_Fenzl_The_utility_value.pdf
  • Mayring, Ph. (2015). Qualitative Content Analysis. Theoretical background and procedures. In A. Bikner-Ahsbahs, C. Knipping & N. Presmeg (Eds.), Approaches to qualitative research in mathematics education. Examples of methodology and methods (pp. 365-380). New York: Springer.
  • Mayring, Ph. (2014). Qualitative content analysis. Theoretical foundation, basic procedures and software solution (free download via Social Science Open Access Repository SSOAR, URN: nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-395173).
  • Früh, H. & Mayring, Ph. (2014). Inhaltsanalyse. In G. Endruweit, G. Trommsdorff & N. Burzan (Hrsg.), Wörterbuch der Soziologie (3. völlig überarbeitete Aufl.) (S. 192-198). Konstanz: UVK-UTB.
  • Mayring, Ph. & Fenzl, T. (2014). Qualitative Inhaltsanalyse. In N. Baur & J. Blasius (Hrsg.), Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung (S. 543-556). Wiesbaden: Springer VS.
  • Mayring, Ph. und Fenzl, T. (2013). Qualitative Content Analysis Program – an open access text analysis software. Paper presented at the 15 Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, Munich.EARLI_2013_Paper_QCAmap.pdf (314384)M
  • Mayring, Ph. & Brunner, E. (2013). Qualitative Inhaltsanalyse. In B. Friebertshäuser & A. Prengele (Hrsg.), Handbuch qualitative Forschung in der Erziehungswissenschaft (3. Aufl.). Weinheim: Juventa.
  • Mayring, Ph. (2013). Qualitative Inhaltsanalyse. In M. Wirtz (Hrsg.), Dorsch Lexikon der Psychologie (16. Aufl.). (S. 1278). Bern: Huber Hogrefe.
  • Mayring, Ph. (2012). Inhaltsanalyse. In K.-P. Horn, H. Kemnitz, W. Marotzki & U. Sandfuchs (Hrsg.). Klinkhardt Lexikon Erziehungswissenschaft, Bd. 2 (S. 83-84). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
  • Mayring, Ph. (2012). Qualitative Inhaltsanalyse—ein Beispiel für Mixed Methods. In M. Gläser-Zikuda, T. Seidel, C. Rohlfs, A. Gröscher & S. Ziegelbauer (Hrsg.), Mixed Methods in der empirischen Bildungsforschung (S. 27-36). Münster: Waxmann.AEPFBandIA.pdf (132798)
  • Mayring, Ph. (2010). Qualitative Inhaltsanalyse. In G. Mey & K. Mruck (Hrsg.), Handbuch qualitative Forschung  in der Psychologie (S. 601 - 613). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.HB MeyMruckQualIAEnd.pdf (318088)
  • Mayring, Ph. (2010). Qualitativ orientierte Verfahren. In H. Holling & B. Schmitz (Hrsg.), Handbuch Statistik, Methoden und Evaluation. Handbuch der Psychologie Bd. 13. (S.197 – 190). Göttingen: Hogrefe.
  • Mayring, Ph. & Gahleitner, S. (2010). Qualitative Inhaltsanalyse. In K. Bock & I. Miethe (Hrsg.), Handbuch qualitative Methoden in der Sozialen Arbeit (S. 295-304). Opladen & Farmington Hills, MI: Budrich.
  • Mayring, Ph. & Brunner, E. (2010). Qualitative Inhaltsanalyse. In B: Friebertshäuser, A. Langer & A. Prengel (Hrsg.), Handbuch qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft (Neuausgabe) (S. 323-333). Weinheim: Juventa.
  • Mayring, Ph. (2010). Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken (11. Vollständig überarbeitete Auflage, Orig. 1983). Weinheim: Beltz Verlag.
  • Fenzl, T. und Mayring, P. (2010). Das Masterstudium „Sozial- und Humanökologie“. IFF Social Ecology Working Papers, 127, 1-95.
  • Fenzl, T. and Mayring, P. (2009). Results of the MOGP Content Analysis. In: Heinz Leitgöb and Sarah Sebinger (Eds.): move europe. A Campaign for the Improvement of Lifestyle-related Workplace Health Promotion in Europe. Business Report. Linz: Gutenberg - Werbering GmbH, 60-87.project report_MOVE Europe_final.pdf (953678)
  • Mayring, Ph. (2009). Inhaltsanalysen und Interpretation. In V. Brandstätter & J.H. Otto (Hrsg.), Handbuch der Allgemeinen Psychologie – Motivation und Emotion (S. 563 – 570). Göttingen Hogrefe.
  • Mayring, Ph. & Brunner, E. (2009). Qualitative Inhaltsanalyse. In R. Buber & H.H. Holzmüller (Hrsg.), Qualitative Marktforschung. Konzepte – Methoden – Analysen (2. Aufl., Orig. 2007) (S. 669 – 680). Wiesbaden: Gabler.
  • Mayring, Ph. & Gläser-Zikuda, M. (Hrsg.). (2008). Die Praxis der Qualitativen Inhaltsanalyse (2. Auflage, Orig. 2005). Weinheim: Beltz-UTB.
  • Mayring, Ph. (2007). On Generalization in Qualitatively Oriented Research [23 paragraphs]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 8(3), Art. 26, www.qualitative-research.net/fqs-texte/3-07/07-3-26-e.htm. (German Version navailable as well)
  • Mayring, Ph. (2007). Mixing qualitative and quantitative methods. In Mayring, Ph., Huber, G.L., Gürtler, L. & Kiegelmann, M. (Hg.). (2007). Mixed methodology in psychological research  (pp. 27-36). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Mayring, Ph. & Brunner, E. (2006). Qualitative Textanalyse – Qualitative Inhaltsanalyse. In V. Flaker & T. Schmid (Hrsg.), Von der Idee zur Forschungsarbeit. Forschen in Sozialarbeit und Sozialwissenschaft (S. 453 – 462). Wien: Böhlau.
  • Mayring, Ph. (2004). Qualitative content analysis. In U. Flick, E.v. Kardorf & I. Steinke (Eds.), A companion to qualitative research (pp. 266 – 269). London: Sage.
  • Glaeser-Zikuda, M. & Mayring, Ph. (2003). A qualitative oriented approach to learning emotions at school. In Ph. Mayring & Ch.v. Rhoeneck (Eds), Learning Emotions (pp. 103 – 126). Frankfurt: Lang.
  • Laukenmann, M., Bleicher, M., Fuß, S., Gläser-Zikuda, M., Mayring, Ph. & Rhöneck, C.v. (2003). An investigation of the influence of emotional factors on learning in physics instruction. International Journal of Science Education, 25, 489 – 507.
  • Mayring, Ph. (2002). Qualitative approaches in research on learning and instruction. In B. Ralle & I. Eilks (Eds.), Research in chemical education – What does it mean? (pp. 111 – 118). Aachen: Shaker Verlag.
  • Mayring, Ph. (2002). Qualitative content analysis – research instrument or mode of interpretation? In M. Kiegelmann (Ed.), The role of the researcher in qualitative psychology (pp. 139 – 148). Tübingen: Verlag Ingeborg Huber.
  • Mayring, Ph. (2000). Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Social Research FQS, 1 (2). www.qualitative-research.net/fqs-texte/3-07/07-3-26-e.htm (German version available as well)
  • Hancock, D.R., Mayring, Ph., Gläser-Zikuda, M., Nichols, W.D. & Jones, J. (2000). The impact of teachers‘ instructional strategies and students‘ anxiety levels on students‘ achievement in eighth grade German and U.S classrooms. Journal of Research and Development in Education, 33, 232 – 240.